white-logo.png

קצת על חיתום

 חיתום הוא אותו תהליך שמבצעת כל חברת ביטוח בכדי להחליט אם היא מתכוונת לבטח את המבוטח הפוטנציאלי שלה – וגם קובעת את התנאים הרלוונטיים לאותה פוליסה. 

בין אם זה ביטוח דירה, ביטוח רכב או ביטוח משכנתה – החברה צריכה להעריך את סיכוניה וסיכוייה מול כל מבוטח פוטנציאלי באופן פרטני כדי שניתן יהיה להתאים לו ביטוח בהתבסס על הנתונים הספציפיים שלו. בשביל לעשות זאת – חברת הביטוח תשתמש באמצעים סטטיסטיים, וכך תוכל לבדוק ולבחון מה הסיכוי שמקרה ביטוחי אכן יתרחש. 

 החתם )אותו אדם שמבצע את החיתום( יצטרך לשכלל את כלל הנתונים של כל לקוח ולהעריך האם יהיה משתלם לחברה לבטח אותו ובאילו תנאים בדיוק. 

 לצורך הדוגמא – אדם שעבר מספר תאונות עם רכבו בשנים האחרונות ייחשב בפני חברת הביטוח כ"מועד לתאונות", מה שכמובן ייקר את עלות הביטוח שלו, ואף יכול לגרום למצב שבו חברת הביטוח לא תסכים לבטח אותו כלל. 

 או למשל: אדם שהוא צעיר ובריא בגופו ובנפשו – יוכל לרכוש ביטוח חיים בעלות הרבה יותר נמוכה מאשר אדם מבוגר עם נטייה למחלות. 

 כל חברת ביטוח קובעת את הקריטריונים שלה שבהתבסס עליהם היא מחליטה בסופו של דבר האם זה יהיה כדאי לבטח את המבוטח הפוטנציאלי שלה או לא. 

 בהתאם לסוג הלקוח, כך גם ייקבעו תנאי הפוליסה – גובה הפרמיה החודשית/השנתית, מה הביטוח יכלול בדיוק, גובה ההשתתפות העצמית במידה והפוליסה מופעלת, לאילו אמצעי מיגון צריך לדאוג המבוטח כדי שהחברה תסכים לבטח אותו ועוד. 

 על החתם להיות מקצועי, מיומן ולהפעיל שיקול דעת – שכן הוא נושא על עצמו את האחריות לוודא שהחברה אכן ביטחה את הלקוחות שלה בצורה שמתאימה למאפייני הלקוח, תוך שימת דגש על רווחיות החברה, ולכן על כל חתם להבין את הביטוחים אותם הוא מספק ללקוחותיו ולהכיר אותם לעומק. מקרים בהם החתם שוגה בהערכת המבוטח יכולים להיות גורליים, וכתוצאה מכך חברת הביטוח עלולה להפסיד כסף רב. 

 תחום החיתום הוא תחום רחב, ולכן הוא מחולק לנושאים שונים )כמו למשל: חיתום רכב, חיתום דירה, חיתום עסקים וכו'(, כאשר לכל אחד מהם יש את המאפיינים השונים שלו ואת הדרכים השונות שבהן צריכים לגשת לאותה נישה ספציפית. 

 תחום החיתום הוא תחום הולך ומתרחב – כי כידוע עולם הביטוח הוא מקצוע שיש לו ביקוש רב כיום – וחברות רבות בשוק מחפשות חתמים איכותיים שעליהם ניתן לסמוך, אשר יבצעו את עבודתם על הצד הטוב ביותר, ויסגרו פוליסות איכותיות למבוטחי החברה – מה שייטיב עם כל הצדדים ויוביל לסיטואציה שבה כולם יוצאים מנצחים.